Proeflicentie – Social media

Social media – Proeflicentie

Media - les 1

Doel

  • Kinderen weten hoe Social Media opstaan is.

  • Kinderen weten wat Social Media is.

  • Kinderen denken na over hoe je WhatsApp op de juiste manier gebruikt

Doel voor de leerlingen

  • Ik weet wat Social Media is.

  • Ik weet hoe Social Media ontstaan is.

  • Ik denk na over hoe je WhatsApp goed gebruikt.

Benodigdheden

  • Pen & Papier

  • Filmpje Mobiele Telefoon uit Inleiding

  • Afbeelding soorten Social Media uit kern

Inleiding

Ontstaan van Social media

Vertel in je eigen woorden wat over de geschiedenis van de mobiele telefoon. Hier wat handige info:

De allereerste mobiele telefoon werd al gemaakt in het jaar 1973. Dit was een ontzettend grote telefoon die meer dan een kilo woog en 6500 euro kostte. De batterij hield het 1 uur vol en daarna moest je 10 uur opladen. 10 jaar later kwam de eerste mobiele telefoon uit die voor iedereen geschikt was. Toch had bijna niemand er eentje. Alleen zakenmensen en bijvoorbeeld beroepsschippers.
Pas in 1994 kwam in Nederland het eerste mobiele netwerk. Dat zijn zendmasten die in heel Nederland stonden. Mensen vonden het alleen vaak onzin. Je kon toch gewoon met je huistelefoon bellen? Iedereen had in die tijd een vaste huistelefoon. Pas rond het jaar 2000 werd de mobiele telefoon populair. In 2002 kwam de eerste mobiel met internet uit. 3g werd voor het eerst gebruikt. In 2007 kwam de eerste iphone uit. Vanaf dat jaar gingen de ontwikkelingen elk jaar super snel!

Vertel de leerlingen dat je ze meeneemt naar het jaar 1998. Vertel hoe oud jij toen was. In 1998 begon de mobiele telefoon langzaam populair te worden. Maar de meeste mensen moesten er helemaal niets van weten. Kijk maar eens mee hoe deze Amsterdammers praten over de mobiele telefoon. 

Kern

Wat is het?!

VertelDoor de komst van de smartphone (mobiele telefoon met oa internet) kwam Social Media in opkomst.

Vraag aan de groep; wat is volgens jullie Social Media? 

Vertel: Social Media is een verzamelnaam voor online platformen waar de gebruikers samen voor de inhoud zorgen. Er is meestal veel interactie of gesprek tussen de gebruikers. 


Vraag de groep zoveel mogelijk soort social media op te noemen. Deel daarna het hiernaast toegevoegde plaatje op het digibord waar je een aantal voorbeelden op ziet staan.

Stellingen

Vertel: een manier waarop jullie heel veel met elkaar delen en veel met elkaar praten is via whatsapp. Er is weinig wat jullie zoveel gebruiken als whatsapp. Om eens te kijken hoe we over whatsapp en het gebruik daarvan denken heb ik een aantal stellingen voor jullie.

(Je kunt de klas indelen in een eens en oneens kant en de leerlingen laten lopen. Je kunt ze ook met twee soorten gekleurde papiertjes laten reageren)


1- ‘Een klein beetje schelden op whatsapp mag wel. Dat doet iedereen’

2- ‘Als iemand irritant is in de groepsapp, gooi ik hem er gewoon uit.’

3- ‘Mijn ouders weten niet alles wat ik online doe. Dat is maar goed ook’

4- ‘Iedereen moet beheerder zijn in de groepsapp’

 

Vraag bij de stellingen door waarom ze iets vinden. Stel prikkelende vragen. Lok ze een beetje uit de tent. 

Afsluiting

Reflectie op papier

Vertel: Ik wil dat jullie voor jezelf gaan nadenken over wat je leuk vindt op whatsapp en wat je graag anders zou willen. Schrijf dit op een briefje en bewaar die in je la. De volgende les gaan we hiermee verder.

Tips

Tips voor later deze week naar aanleiding van deze les:

  • Als je ze er langer over wilt laten nadenken kun je ervoor kiezen om ze later die week het briefje nog eens te laten pakken en aanvullen. 

Hi, wij zijn Mieke & Dorien. We zijn erg benieuwd wat je van deze les vond en of je feedback hebt.

Laat wat horen

All rights reserved Vriend Vijand