Proeflicentie – Geloof je dat?!

Geloof je dat?! – Proeflicentie

Conflicthantering - les 3

Doel

  • Kinderen kennen de zin ‘geloof je dat?’

  • Kinderen kennen de zin ‘oke, dat mag je vinden’

  • Kinderen weten dat wanneer ze zelf geen waarde hechten aan de woorden van anderen, dit ervoor kan zorgen dat ze uit een conflictsituatie stappen

Doel voor de leerlingen

  • Ik ken de zin ‘geloof je dat?’

  • Ik ken de zin ‘Oké, dat mag je vinden.’

  • Ik weet dat wanneer ik geen waarde hecht aan de woorden van anderen, dit ervoor kan zorgen dat ik uit een conflictsituatie stap

Benodigdheden

  • Werkblad les 3 – kaartjes uitgeknipt

Inleiding

Geloof ik dat?!

Kom terug op de vorige lessen. Benoem de doelen van deze les.

Leg uit: ‘Wanneer iemand je uitscheldt, is het belangrijk dat je de Gouden Regel blijft gebruiken. Je blijft rustig en vriendelijk. Daarmee kun je ervoor zorgen dat de ander stopt met schelden. Het kan voorkomen dat de woorden van de ander je boos maken en je raken. Het is lastig om dan rustig en vriendelijk te blijven. Het helpt om jezelf dan de vraag te stellen of je de woorden van de ander gelooft. Vraag jezelf af: ‘Geloof ik dat?’ Zo niet, haal dan je schouders op en zeg: ‘Oké, dat mag jij vinden.’

De kinderen moeten nu gaan staan achter hun stoel. Jij zegt tegen de klas: ‘Wat zijn jullie toch een vervelende klas.’ Alle kinderen mogen nu in koor reageren met: ‘Oké, dat mag u vinden.’

Kern

Dat mag jij vinden

Laat de kinderen door de klas lopen. Als jij in je handen klapt, zoeken ze de persoon die het dichtst bij staat en geven ze elkaar een high five. Het kind met het langste haar mag nu beginnen met het zeggen van: ‘Wat ben jij irritant.’ Het andere kind haalt zijn/haar schouders op en zegt hardop: ‘Oké, dat mag jij vinden.’ Vervolgens geven ze elkaar een hand en wisselen de rollen. Dan lopen alle leerlingen verder en klap jij weer in je handen. Herhaal deze oefening een aantal keer.

Macht

Note: er volgt nu best een lang stuk tekst om uit te leggen. Hier maken we voor de licentie een instructiefilmpje van om het de leerkracht makkelijker te maken. Wil je dit zelf nog iets beter begrijpen, kijk dan de vlog ‘hoe stop je een pestkop’ op het Youtube kanaal van Vriend Vijand.

Leg uit: ‘Door rustig en vriendelijk te reageren, stap je als het ware uit een conflictsituatie. De persoon die iets negatiefs tegen je wil zeggen, wil eigenlijk macht hebben over jou. Als je gepest wordt is dit helemaal het geval. Hij of zij wil zichzelf beter voelen, door ervoor te zorgen dat jij je slechter voelt. Als jij je aan de Gouden Regel houdt, zorg je ervoor dat de ander die macht niet krijgt. Je blijft zelf sterk en laat je niet klein krijgen. En dat zonder dat je de ander klein probeert te maken. Want zou je dat doen, doe je eigenlijk precies hetzelfde als degene die jou probeerde te raken.’

Ga verder: ‘Het kan een enorm verschil maken om te bedenken of je de woorden wel of niet gelooft. Als je niet aan deze vraag denkt, word je eerder boos. Je vergeet de Gouden Regel en gaat zelf iets vervelends terug zeggen of je gaat heel hard ontkennen dat de ander het bij het verkeerde eind heeft. Meestal zorgt dit er niet voor dat die persoon stopt met schelden.’

Rustig en Vriendelijk blijven

Laat de leerlingen in een kring zitten of staan. Geef ieder kind een kaartje van het werkblad. Jij begint en zegt tegen degene links van je: ‘Stommerd.’ Het kind reageert nu op de manier die op zijn kaartje staat. Staat er: ‘Geloof ik dit? Nee’, dan reageert het kind rustig en vriendelijk met de zin: ‘Oké, dat mag jij vinden.’ Staat er een boze smiley op het kaartje reageert het kind boos. Vervolgens draait de leerling zich om naar het kind links naast hem/haar en zegt: ‘Stommerd.’ Dat kind reageert ook weer op de manier die op het kaartje staat. Dit herhaalt zich tot iedereen is geweest.

Afsluiting

Complimenten

Blijf in de kring staan. Benoem nogmaals de doelen van deze les. Vertel: ‘Als iemand vervelend tegen je doet, wil je automatisch vervelend terug doen. Zo werken je hersenen. Dat betekent ook dat als jij vriendelijk doet, een ander graag vriendelijk tegen jou wil doen. Laten we deze les gezellig afsluiten en iedereen een goed gevoel geven.’

Geef de leerling links naast je een compliment. Hij of zij mag je hiervoor bedanken en draait zich vervolgens om naar de leerling links naast hem/haar en geeft een compliment. Dit herhaalt zich tot iedereen in de kring is geweest.

Laat na deze oefening eventueel nogmaals het filmpje ‘Colour your world’ zien of het filmpje over de Gouden Regel

Tips

Tips naar aanleiding van deze les:

  • Check de Vlog ‘hoe stop je een pestkop’ op het Youtube kanaal van Vriend Vijand. Dit kan je helpen om de achtergrond van deze les nog beter te begrijpen. 
  • Kom regelmatig terug op de vraag ‘geloof je dit’. Als er een leerling naar je toekomt om te vertellen dat hij een ‘sukkel’ genoemd werd, vraag dan aan de leerling: ‘geloof je dit?’  Zo maak je het een stuk ‘lichter’
Youtube filmpje 'hoe stop ik een pestkop'

Hi, wij zijn Mieke & Dorien. We zijn erg benieuwd wat je van deze les vond en of je feedback hebt.

Laat wat horen