Proeflicentie – Controller

Controller – Proeflicentie

Conflicthantering - les 4

Doel

  • Kinderen weten dat ze alleen hun eigen gedrag in de hand hebben

  • Kinderen weten dat positief gedrag, positief gedrag uitlokt

  • Kinderen weten dat negatief gedrag, negatief gedrag uitlokt

Doel voor de leerlingen

  • Ik weet dat ik alleen mijn eigen gedrag kan sturen

  • Ik weet dat positief gedrag, positief gedrag uitlokt

  • Ik weet dat negatief gedrag, negatief gedrag uitlokt

Benodigdheden

  • Werkblad controller

  • Pennen/stiften

Inleiding

Ogen dicht

Verdeel de klas in tweetallen. Een kind doet de ogen dicht en laat zich door de klas leiden door zijn of haar maatje. Wissel na een paar minuten van rol.

Vertel: ‘Wat hebben jullie elkaar goed door de klas geleid. Wat zou het handig zijn als iedereen zich altijd zo zou gedragen. Dat wanneer jij zegt wat de ander moet doen, dit ook gebeurt! Net als met een controller van een playstation. Jij drukt op het knopje en het spel doet precies wat jij wilt. Helaas is dat in het echte leven niet zo. Je hebt geen controller die anderen kan laten doen wat jij wilt.’

Benoem de doelen van de les.

Kern

Controller

Vertel: ‘Ik heb al eerder verteld dat als iemand vriendelijk doet, een ander automatisch vriendelijk terug wil doen. Datzelfde geldt voor negatief gedrag. Op die manier kun je de ander een heel klein beetje sturen, maar je kunt er nooit voor zorgen dat die ander precies doet wat jij wilt zoals dat wel bij de controller van een playstation het geval is. Als je op het pijltje omhoog drukt van een controller, gaat je poppetje in het spel vooruit. Jouw actie heeft dus een gevolg in zo’n spel. In het echte leven doet iemand niet letterlijk wat jij wilt, maar heb je wel invloed.’

Deel de werkbladen uit. Laat eventueel in groepjes samenwerken. Met de controller van het werkblad kun je positief en negatief gedrag uitlokken. Laat de kinderen bij elk knopje een actie bedenken die iets kan uitlokken bij een ander. Dit moeten positieve en negatieve acties zijn en ze moeten kunnen voorkomen in hun echte leven (bijvoorbeeld in de klas, op hun sport of thuis). Geef als voorbeeld dat de linker grote knop als actie is: je geeft een compliment. De rechter grote knop is de actie: je scheldt iemand uit.

Laat ze de acties naast de controllers schrijven of geef een apart papier hiervoor.

Acties bedenken

Neem alle controllers in en deel ze willekeurig uit. Iedereen bedenkt nu bij de controller die hij of zij heeft gekregen een Vriend en een Vijand reactie op de acties. Dus bij de actie: compliment geven is de Vriend reactie ‘Dank je wel, wat leuk dat je dat zegt!’ en de Vijand reactie: ‘Tss, waar heb jij het nu over?’ Geef hiervoor tien minuten de tijd. De kinderen hoeven het niet helemaal af te hebben.

Afsluiting

Bespreken

Bespreek de controllers met hun acties en Vriend en Vijand reacties klassikaal. Je kunt er ook voor kiezen om de acties en reacties heel kort uit te laten spelen.  

Tips

Tips voor later deze week naar aanleiding van deze les:

  • Laat dit filmpje zien om nogmaals duidelijk te maken dat je met je eigen gedrag invloed kunt hebben op wat een ander doet.

Verborgen Camera

Hi, wij zijn Mieke & Dorien. We zijn erg benieuwd wat je van deze les vond en of je feedback hebt.

Laat wat horen

All rights reserved Vriend Vijand