Proeflicentie – Sorry Zeggen

Sorry zeggen – Proeflicentie

Gouden Regel - les 6

Doel

  • Kinderen denken na over de Gouden Regel toepassen bij ruzies

  • Kinderen denken na over mogelijke oplossingen bij ruzies

  • Kinderen denken na over excuses aanbieden en vergeving schenken

Doel voor de leerlingen

  • Ik denk na over het toepassen van de Gouden Regel als ik ruzie heb

  • Ik weet een oplossing als ik ruzie heb

  • Ik denk na over excuses aanbieden en vergeving schenken

Benodigdheden

  • Filmpje over ruziënde vogels

  • Filmpje over excuses aanbieden

Inleiding

Ruziënde vogels

Bekijk het filmpje over de vogels die ruzie maken.

Vertel: ‘Iedereen krijgt wel eens ruzie, zelfs deze vogels. Ook de allerbeste vrienden hebben wel eens ruzie. Wanneer heb jij voor het laatst ruzie gehad? Praat hierover in je groepje of met het kind dat naast je zit.’

Kern

Ruzie Oplossen

Vertel: ‘Als je ruzie hebt, vergeet je misschien de Gouden Regel toe te passen. Je bent boos en daardoor kun je de ander kwetsen. Wie weet hier een oplossing voor?’

Laat de kinderen reageren. Je hoeft de antwoorden niet zelf in te vullen. Het gaat erom dat kinderen beseffen dat de Gouden Regel makkelijk vergeten wordt in een ruzie. Bewustwording kan helpen om dit te veranderen.

Vraag: ‘Hoe kun je een ruzie oplossen en het weer goed maken?’ Denk aan antwoorden als excuses aanbieden, elkaar een hand geven, een groepsknuffel etc.

 

Sorry zeggen

Bekijk het filmpje over sorry zeggen.

Laat de kinderen reageren. Is het filmpje herkenbaar? Wat is de reden dat excuses aanbieden zinvol is?

Vertel: ‘Als iemand oprecht zijn excuses aanbiedt aan je, kun je daar verschillend op reageren. Wat zou je ervan vinden als je sorry hebt gezegd tegen iemand en diegene accepteert je excuses niet?’ Bespreek deze vraag kort en ga verder: ‘Ook als iemand oprecht zijn excuses aanbiedt, is het belangrijk dat je de ander behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden.’

Oefenen

Laat nu om de beurt een kind voor de klas komen.

De klas zegt in koor: ‘sorry’. Het kind voor de klas geeft een bepaalde reactie.

Is dit een reactie waarbij de Gouden Regel wordt toegepast, steken de kinderen in de klas hun duim omhoog. Is dit een negatieve reactie, steken ze hun duim omlaag. Herhaal dit een aantal keer. Vinden kinderen het moeilijk om reacties te bedenken, doe het dan zelf. Maak verschillen in verbale en non-verbale communicatie.

Afsluiting

Gekke bekken

Laat een van de kinderen vertellen wat ze deze les geleerd hebben.

Sluit de les af met dit grappige spel:

Laat de kinderen in een kring zitten of staan. Wijs een kind aan dat mag beginnen. Hij of zij trekt een gek gezicht en laat dit aan het kind links van hem zien. Die neemt het gekke gezicht over en draait zich om naar degene links naast hem. Ook die neemt dezelfde mimiek over. Herhaal dit totdat alle kinderen hetzelfde gezicht hebben getrokken. De opdracht is gelukt als iedereen zijn ‘gekke’ gezicht in de plooi heeft gehouden. Zonder te lachen dus!

Varieer door een tijd te stellen waarin de hele kring aan de beurt moet zijn geweest of door kinderen aan te wijzen die de kring aan het lachen moet zien te krijgen.

Tips

Tips voor later deze week naar aanleiding van deze les:

  • Ga dieper in op het oprecht aanbieden van je excuses door het geven van les 6 van de middenbouw van de Gouden Regel
  • Tip voor Christelijke scholen: zing het lied ‘sorry zeggen’

Link naar liedje

Hi, wij zijn Mieke & Dorien. We zijn erg benieuwd wat je van deze les vond en of je feedback hebt.

Laat wat horen