Proeflicentie – Actie Reactie

Actie Reactie – Proeflicentie

Gouden Regel - les 1

Doel

  • Kinderen weten wat de Gouden Regel concreet inhoudt

  • Kinderen weten dat hun gedrag reacties oproept bij een ander

  • Kinderen weten dat ze ervoor kunnen kiezen de Gouden Regel toe te passen

Doel voor de leerlingen

  • Ik weet wat de Gouden Regel is

  • Ik weet dat wat ik doe een reactie oproept bij de ander

  • Ik weet dat ik kan kiezen om de Gouden Regel altijd en bij iedereen te gebruiken

Benodigdheden

  • Pen & Papier

  • Werkblad reactiespel

Inleiding

Doe als een vriend

Benoem de doelen van deze les. Zing het lied, doe als een vriend.

Vertel: ‘Het lied gaat over de Gouden Regel. De Gouden Regel is: ‘behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.’ Als iedereen zich aan de Gouden Regel zou houden, zou de wereld er heel anders uitzien. Want: zouden mensen bijvoorbeeld nog stelen als ze zich aan de Gouden Regel houden?’

Wat, als iedereen zich aan de Gouden regel houdt?

Verdeel de klas in groepjes. Laat de kinderen zoveel mogelijk situaties op papier opschrijven die niet meer voorkomen in een wereld waarin iedereen zich aan de Gouden regel houdt.

 

Kern

De wereld

Vertel: ‘Jullie hebben heel veel situaties bedacht die niet meer zouden voorkomen in een wereld waarin iedereen de ander behandelt zoals hij zelf behandeld wil worden. Nu weten we wat er níet meer zal gebeuren, maar wat zou er juist wél gebeuren in zo’n wereld?’ Laat een aantal kinderen antwoorden op deze vraag.

Vervolgens: Laat de groepjes op de achterkant van het papier weer brainstormen, maar nu over de vraag wat er in de klas zou gebeuren als iedereen zich aan de Gouden Regel zou houden. Stimuleer de kinderen om woorden als ‘niet’ en ‘geen’ te vermijden. Je wilt niet weten wat er niet gebeurt, maar wat er juist wél gebeurt!

Colour your world with kindness

Bekijk het filmpje van hiernaast: ‘Colour the world with kindness’

Laat de kinderen kort reageren op dit filmpje.

Vertel: ‘Jouw gedrag roept iets op bij de ander. Als jij boos doet, roept dat in veel gevallen ook boosheid bij de ander op. Doe jij vriendelijk, heb je grote kans dat de ander ook vriendelijk naar jou doet. Dat is niet altijd makkelijk, maar je kunt ervoor kiezen om de Gouden Regel te gebruiken naar iedereen. Net zoals het lied; doe als een vriend tegen iedereen. Ook naar mensen die je niet zo aardig vindt. Als je kiest voor de Gouden Regel heb je de mogelijkheid om vervelende dingen helemaal om te keren!’

Afsluiting

Actie Reactie Spel

Laat de kinderen benoemen wat ze deze les geleerd hebben.

Benadruk zelf nog eens dat jouw gedrag altijd een positieve of negatieve reactie bij de ander oproept.

Sluit af met het reactiespel om dit op een grappige manier te ervaren. Gebruik hiervoor het werkblad.

Uitleg reactiespel: Alle kinderen krijgen minimaal twee kaartjes: 1 kaartje is voor iedereen gelijk. Dit is het laatste kaartje van het spel waarbij alle kinderen een applaus moeten geven. Het andere kaartje is voor ieder kind anders. Als er kaartjes over zijn, kun je die zelf als leerkracht nemen of sommige kinderen meer dan twee kaartjes geven.

Tips

Tips voor later deze week naar aanleiding van deze les:

  • Zing aan het eind van de les eventueel nog eens het lied, ‘doe als een vriend’. 
  • Als je het lied zingt maak het voor de bovenbouw dan nog wat leuker door ze te laten ‘freestylen’ bij het muzikale gedeelte tussendoor. Of door bij de rap de ene regel door de jongens en de andere regel door de meiden te laten zingen. 

Hi, wij zijn Mieke & Dorien. We zijn erg benieuwd wat je van deze les vond en of je feedback hebt.

Laat wat horen